Інформаційна безпека при роботі в мережі Інтернет
Управлінням Служби безпеки України в Закарпатській області у ході виконання завдань із забезпечення державної безпеки України фіксується загрозлива для національних інтересів України тенденція щодо активного використання інтернет-ресурсів країною-агресором для здійснення деструктивного впливу на українське суспільство шляхом поширення недостовірної через «фейкові» акаунти або внаслідок отримання несанкціонованого доступу до офіційно функціонуючих інформаційних pecypciв, а також для збору інформації з обмеженим доступом.
Так, протягом 2020-2021 років зафіксовано створення у соціально орієнтованих мережах ряду ”фейкових” профілів, в подальшому використовувались для розповсюдження викривленої та неправдивої інформації, що могло завдати шкоди національним інтересам держави в інформаційній сфері.
Також, фіксуються численні випадки отримання незаконного доступу до панелі управління офіційними інформаційними ресурсами. Так, протягом 2020-2021 р.р. фіксувались випадки отримання країною-агресором та підконтрольними їм незаконними збройними формуваннями, що діють з позиції ТОТ ОРДЛО, несанкціонованого доступу з правами адміністратора до офіційних сторінок окремих органів місцевого самоврядування, органів виконавчої, законодавчої та судової гілок влади, зареєстрованих у соціальних мережах, насамперед ”Facebook” та ”Twitter”, які в подальшому використовувалась для розміщення пропагандистських, ” фейкових” та антиукраїнських матеріалів.
При цьому, виявлено непоодинокі випадки використання посадовими особами державних органів та установ, органів місцевого самоврядування російських соціально-орієнтованих мереж «Вконтакте» та ”Одноклассники”, які обґрунтовано підозрюються у використанні країною-агресором на шкоду інформаційній безпеці України та доступ до яких на території України заборонено рішенням Ради національної безпеки i оборони України від 28 квітня 2017 року ”Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”, введеного в дію Указом Президента України від 15.04.2017 № 133; рішенням Ради національної безпеки i оборони України від 14 травня 2021 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 21 травня 2021 року № 203/2021.
Встановлено, що для обходу блокування українськими провайдерами російських Інтернет-ресурсів, користувачі використовують безкоштовні VPN-сервери (віртуальні персональні мережі, які підміняють реальний IP на закордонний) та браузери з уже вбудованим інструментарієм для обходу блокування російських веб-ресурсів, таких як: браузери «FreeU» (власником та розробником якого е ТОВ «Мейл.РУ ГРУП»), «Яндекс Браузер», «Тоr» та iн.
Так, після встановлення браузера «FreeU» на комп'ютер, автоматично встановлюються piзноманітні cepвіси від Mail.ru, які збирають інформацію щодо трафіку користувача та передають всі дані до центрального офісу ТОВ «Мейл.РУ ГРУП», що в свою чергу створює передумови до здійснення прихованого контролю (моніторингу) за державними електронними інформаційними ресурсами та окремими комп'ютерами приватного сектору, які мають відношення до органів державної влади та управління.
Таким чином, з метою недопущення настання негативних наслідків для державної безпеки в інформаційній сфері а також запобігання фактів витоку інформації з обмеженим доступом та персональних даних працівників органів державної влади та управління, органів місцевого самоврядування, нижче подаємо основні положення пам'ятки з питань забезпечення інформаційної безпеки при роботі в мережі Інтернет.
Пам'ятка з питань забезпечення інформаційної безпеки при роботі в мережі Інтернет